Doorgaan naar hoofdcontent

Macbeth - donderdag 9 april 2015 - De Nationale Opera - Amsterdam (Nederland)

De Schotse generaal Macbeth is misschien wel een van de meest bekende en beruchte theaterfiguren uit de Westerse geschiedenis. Verdi zag hier wel iets in en zette muziek op het noodlottige verhaal waarvan de meeste mensen het verloop wel kennen. Het libretto is van Francesco Maria Piave, die het baseerde op Shakespeare.


Andrea Breth, die onlangs nog het Muntpubliek choqueerde met haar Traviata, tekent voor de regie van deze Macbeth. De pers is zeer verdeeld over haar concept. Breth kiest voor een donkere productie, en daar kan ik op zich inkomen, maar ze wil veel te veel de nadruk leggen op het theatrale aspect van het verhaal. Het doek gaat tergend vaak omlaag, tussen de scènes, waardoor het publiek niet meer mee is, mensen beginnen te babbelen en te hoesten. Het gaat zelfs zover dat sommige scènes gewoon in het midden worden afgebroken. Dirigent Marc Albrecht lijkt er zelf ook zenuwachtig van te worden.

Op muzikaal vlak laat Albrecht soms steken vallen. Hij zet zijn orkest aan tot een te groot geluid, waardoor de stemmen soms in het niets verdwijnen. Dit ligt natuurlijk ook aan de ongelukkig gekozen vorm van het decor. Het geluid wordt in elk geval niet genoeg de zaal ingestuurd. Deze operazaal staat al bekend om haar slechte akoestiek, en als het decor dan nog wegloopt met al het geluid, is dat nefast. Een jammere zaak.

Wat de zang betreft, ben ik wel tevreden. Scott Hendricks, die ook in De Munt geen nobele onbekende is, is een verdienstelijke Macbeth. Zijn Lady, gezongen door Amarilli Nizza, is één van de weinige zangers van de avond die er wél in slaagt om haar geluid de zaal in te projecteren. Ze heeft een grote stem, en vertolkt haar rol zeer goed. Een andere opvallende stem is Macduff, gezongen door Wookyung Kim. Hij krijgt bij het slotapplaus dan ook de meeste bijval van het publiek. 

Desondanks de mooie prestaties van de zangers is het publiek matig enthousiast. Om voornoemde redenen, die er voor zorgen dat de spanning die een Macbeth verdient, totaal afwezig is. Het wordt een pot-pourri van scènes, omdat Andrea Breth haar publiek onderschat. We weten dat het theater is, daar is geen hyperkinetisch gordijnspel voor nodig.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...