Doorgaan naar hoofdcontent

Ballet: La dame aux Camélias - vrijdag 10 april 2015 - De Nationale Opera - Amsterdam (Nederland)

Op vrijdag 10 april vond de première van een première plaats. Voor de allereerste keer zou ik naar een balletvoorstelling gaan, in het kader van het Internationale Operaweekend georganiseerd door Fidelio (de jonge vrienden van de Nationale Opera, in Amsterdam). Voor mij was het een unieke kans, en nu vraag ik me af, net als mijn compagnons de route gedurende deze drie dagen, waarom ik nooit eerder naar het ballet ben gegaan!

(c) Het Nationale Ballet (Nederland)

Omdat ik echt niet veel weet van ballet ga ik mij niet wagen aan teveel inhoudelijk gepraat. Wat ik wél kan zeggen is dat ik diep onder de indruk was van wat ik op het podium gezien heb. De choreografie en de enscenering van John Neumeier, die al vele jaren meegaat, is oerdegelijk en klassiek, maar werkt wel!

De hele avond horen we muziek van Chopin te horen. Soms speelt het orkest, zoals in één van zijn pianoconcerto's, samen met de piano, op andere momenten horen we piano solo, in verschillende werken van Chopin. Het is puur genieten, alleen al om de muziek, die op een behoorlijk niveau gebracht wordt. Wel is het jammer dat de piano soms iets te hard versterkt wordt. Dat doet afbreuk aan de intimiteit, maar heeft waarschijnlijk te maken met de akoestiek van de zaal.

Ik heb op deze première, waarvoor de rode loper volstroomde met "bekende Nederlanders", het geluk gehad om meteen twee grote namen uit de Nederlandse balletwereld aan het werk te mogen zien. Marijn Rademaker en Igone de Jongh leveren een prestatie waar ik met open mond naar zit te kijken. Ik vraag me telkens af hoe het mogelijk is dat mensen in staat zijn om met zoveel gratie en vloeiende bewegingen zo expressief te zijn.

Een zéér geslaagde avond waar zeker een vervolg aan komt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...