Doorgaan naar hoofdcontent

Jaap van Zweden en Matthias Goerne: Larcher en Schubert - zaterdag 11 april 2015 - Concertgebouw Amsterdam

Het was lang geleden dat ik Jaap van Zweden nog eens aan het werk gezien had. De ex-chef dirigent van deFilharmonie stond nog eens op de planken in het Concertgebouw te Amsterdam, in het gezelschap van het Radio Filharmonisch Orkest. Op het programma: Britten, Larcher en Schubert!

(c) Jaap van Zweden
Het programma begint met een soms oorverdovende Sinfonia da requiem van Benjamin Britten. Het was voor mij totaal onbekend gebied, maar wat ben ik blij dat ik dit werk nu ken. Jaap van Zweden, die bekend staat om zijn accurate directie, haalt het onderste uit de kan van het overigens zeer goede orkest. Vooral de slagwerkers springen in het oog, en het oor...

Daarna is het tijd voor Larcher, een hedendaags componist, die een werk heeft geschreven getiteld "Alle Tage". Het werd geschreven in opdracht van onder andere de NTR Zaterdagmatinee, en voor de zang komt wereldstem Matthias Goerne aan bod. Hij zingt een gedicht waar geen mens wat van verstaat, ookal is het in het Duits. De tekstzetting en vaak bevreemdende muziek zorgen ervoor dat het moeilijk verstaanbaar wordt. Dat is jammer. Wat de muziek betreft: daar spreek ik mij niet te snel over uit. Hedendaagse zaken moet je meermaals horen om er echt een mening over te hebben, vind ik vaak. Al kan ik van dit werk wel zeggen dat het mij niet echt beroerde, en dat ik vrees dat dat ooit het geval zal zijn.

Na de pauze speelt men de lange negende symfonie van Schubert. Ze wordt de "Unvollendete" genoemd, omdat ze nooit door de componist is gefinaliseerd. In deze symfonie zitten heel wat hits uit de klassieke muziek, en dat maakt ze interessant en toegankelijk. Eens te meer toont Jaap van Zweden zich als een grootmeester. Zijn directie is echt van buitengewone kwaliteit, en hij dwingt de aandacht van zijn muzikanten af. Hij die al in kranten verscheen als een onmogelijk man tegenover de orkesten die hij dirigeert, toont zich op het podium toch echt wel altijd van zijn beste kant. Voor het publiek is hij een zegen!

Een heerlijk zaterdagmiddagconcert in de al dan niet beste concertzaal van de wereld!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...