Doorgaan naar hoofdcontent

Jaap van Zweden en Matthias Goerne: Larcher en Schubert - zaterdag 11 april 2015 - Concertgebouw Amsterdam

Het was lang geleden dat ik Jaap van Zweden nog eens aan het werk gezien had. De ex-chef dirigent van deFilharmonie stond nog eens op de planken in het Concertgebouw te Amsterdam, in het gezelschap van het Radio Filharmonisch Orkest. Op het programma: Britten, Larcher en Schubert!

(c) Jaap van Zweden
Het programma begint met een soms oorverdovende Sinfonia da requiem van Benjamin Britten. Het was voor mij totaal onbekend gebied, maar wat ben ik blij dat ik dit werk nu ken. Jaap van Zweden, die bekend staat om zijn accurate directie, haalt het onderste uit de kan van het overigens zeer goede orkest. Vooral de slagwerkers springen in het oog, en het oor...

Daarna is het tijd voor Larcher, een hedendaags componist, die een werk heeft geschreven getiteld "Alle Tage". Het werd geschreven in opdracht van onder andere de NTR Zaterdagmatinee, en voor de zang komt wereldstem Matthias Goerne aan bod. Hij zingt een gedicht waar geen mens wat van verstaat, ookal is het in het Duits. De tekstzetting en vaak bevreemdende muziek zorgen ervoor dat het moeilijk verstaanbaar wordt. Dat is jammer. Wat de muziek betreft: daar spreek ik mij niet te snel over uit. Hedendaagse zaken moet je meermaals horen om er echt een mening over te hebben, vind ik vaak. Al kan ik van dit werk wel zeggen dat het mij niet echt beroerde, en dat ik vrees dat dat ooit het geval zal zijn.

Na de pauze speelt men de lange negende symfonie van Schubert. Ze wordt de "Unvollendete" genoemd, omdat ze nooit door de componist is gefinaliseerd. In deze symfonie zitten heel wat hits uit de klassieke muziek, en dat maakt ze interessant en toegankelijk. Eens te meer toont Jaap van Zweden zich als een grootmeester. Zijn directie is echt van buitengewone kwaliteit, en hij dwingt de aandacht van zijn muzikanten af. Hij die al in kranten verscheen als een onmogelijk man tegenover de orkesten die hij dirigeert, toont zich op het podium toch echt wel altijd van zijn beste kant. Voor het publiek is hij een zegen!

Een heerlijk zaterdagmiddagconcert in de al dan niet beste concertzaal van de wereld!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...