Doorgaan naar hoofdcontent

Lucas & Arthur Jussen & Friends - maandag 28 maart 2016 - TivoliVredenburg Utrecht (Nederland)

Voor het tweede jaar op rij organiseren Lucas en Arthur Jussen een concert op tweede paasdag, waarbij ze enkele muzikale vrienden uitnodigen om samen met hen te musiceren. Net als vorig jaar zijn ze er in geslaagd om een zeer evenwichtig en interessant programma op het podium neer te zetten. Charlotte Janssen (sopraan), Harriet Krijgh (cello) en Fumiaki Miura (viool) zijn de drie gastmuzikanten voor dit concert
(c) Anne Timmer
Het concert wordt geopend met de Lebensstürme, van Schubert, een werk dat quatre-mains gespeeld wordt door de twee broers. Schubert heeft dit werk gecomponeerd in het laatste jaar van zijn leven. Het is een allegro met heel veel variatie. Het werk doet ons kennismaken met de diversiteit van de piano als instrument. De broers Jussen spelen een zeer mooie versie en zetten de toon voor een prachtig concert.

Daarna volgt Lucas Jussen samen met violist Fumiaki Miura, voor de Sonatine nr. 3 (D408), van dezelfde Schubert. Beide muzikanten brengen een gesmaakte versie die niemand onberoerd laat! En hetzelfde kan gezegd worden van de liederen die Arthur Jussen begeleidt, en waarbij Charlotte Janssen de zangpartij voor haar rekening neemt. Deze sopraan is een ware ontdekking. Wat een ongelooflijk doorleefd inlevingsvermogen! Ik hoop nog veel van haar te horen de komende jaren! Haar uitvoering van de reeks zorgvuldig uitgekozen Schubertliederen komt tot een apotheose in de Erlkönig, waar Charlotte Janssen nogmaals bevestigt dat ze een begenadigd Liedzangeres is. Arthur Jussen zorgt voor de perfecte begeleiding, en dat verdient alle lof, want er zijn weinig dingen kwetsbaarder dan Liedbegeleiding.

Max Bruch is de componist wiens Kol Nidrei gespeeld wordt na de pauze. Arthur Jussen en Harriet Krijgh vormen het ideale duo voor dit speciale werk. Harriet Krijgh, die nog in Brussel was enkele weken geleden voor een solorecital, mag gerust gerekend worden tot de hoogste top van cellisten in Europa en ver daarbuiten. De klank die zij, in combinatie met de kundigheid van Arthur Jussen aan de piano, op het podium tovert is onnavolgbaar.

En dan komt het einde van het concert in zicht met Schumann. Het pianotrio nr. 3 in g (opus 110) wordt uitgevoerd door Lucas Jussen, Fumiaki Miura en Harriet Krijgh. Dit trio zet een Schumann neer die ik niet gauw zal vergeten. Jammer dat ik deze uitvoering later niet kan terugbeluisteren, ze was wat mij betreft klaar voor de cd-pers! Een doorleefde uitvoering van een stuk prachtige muziek waarbij tranen en een glimlach nooit ver weg zijn.

Als kers op de taart krijgen we Klänge der Heimat, de zeer veeleisende en bekende aria van Rosalinde uit Die Fledermaus van Strauss te horen. Het publiek gaat uit zijn dak. Charlotte Janssens is in elk geval klaar voor deze rol, daar bestaat geen enkele twijfel over. Het is haar inlevingsvermogen en vocale perfectie die samen met de evenwichtige en humorvolle interpretatie van de drie andere muzikanten, zorgt voor muzikaal vuurwerk.

Vijf muzikanten met één doel: de schoonheid van het leven vieren, en daar zijn ze in elk geval in geslaagd. Een hele warme namiddag, waarvoor deze vijf jonge mensen een dikke pluim verdienen. De kroon op de bescheidenheid en het harde werk dat ze voor de dag leggen, was een gigantisch applaus. Laat dat maar een tegengewicht zijn voor het slechte nieuws dat ons de laatste tijden overspoelt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...