Doorgaan naar hoofdcontent

Matthäus-Passion - vrijdag 18 maart 2016 - DeSingel

Voor alles een eerste keer, dat is wat ik dacht toen ik naar de Mattheuspassie ging luisteren in DeSingel. Dit grootse werk, dat gekarakteriseerd wordt door het dubbel koor, is het magnum opus van Bach. Het gebruik van een dubbel koor is vrij zeldzaam, maar Bach maakt er hier gretig gebruik van. De twee koren treden in dialoog met elkaar, waarbij het eerste koor symbool staat voor de "directe getuigen" van het verhaal (de "dochters van Sion") en het tweede koor de "gelovigen van alle tijden" symboliseert. De Mattheuspassie is anders dan in de Johannespassie geen passie waarin het lijden van Christus verheerlijkt wordt. Christus is geen triomfant, maar we krijgen een lijdende, "al te menselijke" Jezus te zien.

(c) Juri Hiensch Photography


Voor de gelegenheid werd de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven uitgenodigd. Al meer dan 90 jaar is deze vereniging actief om Bach te promoten bij het grote publiek. In 1921 werd het ensemble opgericht om de Mattheuspassie op te voeren in de Grote Kerk in Naarden, eigenlijk als reactie op de vele uitvoeringen van dezelfde passie in "profane" contexten, zoals het Concertgebouw in Amsterdam. Ondertussen is het ensemble uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende in Nederland! De Nederlandse Bachvereniging wordt bijgestaan door het Kampen Boys Choir, een van de bekendste knapenkoren in Nederland.

Het moet gezegd: dit was toch wel een prachtige opvoering! Naast een uitstekende verzameling muzikanten en koorleden, onder leiding van een geweldige dirigent die met één arm dirigeert omdat de andere arm in het verband ligt, worden een hele reeks bijzondere solisten uitgenodigd. Benjamin Hulett is een adembenemend evangelist. Deze rol, die bijzonder moeilijk is door de aanhoudende stroom van hoge noten, is de meest intense van het hele "verhaal". Hulett heeft een bijzonder groot inlevingsvermogen en zijn vertelkunsten nemen het publiek mee in het aangrijpende drama dat Bach zo mooi gecomponeerd heeft, zonder in pathetiek te vervallen. 

Maria Keohane en Griet De Geyter zijn de twee sopranen van dienst. Ze zingen hun partij met evenveel inlevingsvermogen als hun collega's, Julius Pfeifer en Charles Daniels (tenoren). De Jezusrol is weggelegd voor Stephan MacLeod. Deze prachtige bas is ideaal voor de rol, en collega-bas Matthias Winckhler moet daar niet voor onderdoen. David Alsopp is een zeer goede contratenor, evenals een van mijn favorieten Maarten Engeltjes die zorgt voor het hoogtepunt van de avond, de Erbarme dich. Het lijkt wel of we uit onze zeteltjes getild worden en gaan zweven. Zo mooi is het gezongen!

Ik had mij geen betere eerste Mattheuspassie kunnen inbeelden, en ik ga vanaf nu proberen jaarlijks naar de Nederlandse Bachvereniging te gaan. Dat is beloofd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...