Noa Wildschut speelt Mozarts vioolconcerto 4 - maandag 18 november 2019 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen
Voor het derde concert van het seizoen 19-20, haalt Cofena weer heel wat kwaliteit in huis. De vierde symfonie van Bruckner wordt uitgevoerd door het Konzerthausorchester Berlin, dat vast verbonden is aan het Konzerthaus aan de Gendarmenmarkt in Berlijn. Dit orkest heeft al heel wat watertjes doorzwommen en kan gerust gerekend worden tot de belangrijkste en meest invloedrijke Europese orkesten. Maar geen plat de résistance zonder een stevig voorgerecht: voor de pauze treedt het orkest aan met Noa Wildschut, de 18 jarige Nederlandse violiste die op een half uur tijd het publiek helemaal inpakt. Haar carrière is gestart toen ze 6 jaar was, en als het zo doorgaat, staat ons nog heel wat moois te wachten!
![]() |
(c) Noa Wildschut |
Noa Wildschut is een naam die we nog veel zullen horen. Deze charmante violiste concerteert in de grootste zalen, en daar mag de Koningin Elisabethzaal uiteraard niet bij ontbreken. Wildschut werd gevraagd voor het vierde vioolconcerto van Mozart. Het is een kolfje naar haar hand. Noa Wildschut slaagt erin muziek te maken, zonder er teveel overbodige franjes aan toe te voegen. Ze speelt een enorm zuiver concerto, weet waar ze mee bezig is, en zorgt ervoor dat de communicatie met dirigent Michael Sanderling vlekkeloos verloopt. Het vioolspel van Noa Wildschut is van die soort dat je nu al weet hoe veel haar carrière nog kan groeien. Als toemaatje speelt ze het andante uit de tweede vioolsonate van Bach. Om van te smullen, zoveel is zeker.
Na de pauze treedt Sanderling wat meer op de voorgrond met het orkest voor de vierde symfonie van Bruckner. Deze symfonie wordt ook wel de “Romantische” genoemd. We krijgen een prachtige uitvoering te horen, die naar het einde toe gedetailleerder en met almaar meer focus gespeeld wordt. Het derde en het vierde deel van deze uitvoering overtuigen me van de topkwaliteit van dit orkest. Dirigent Sanderling laat uiteraard niets aan het toeval over. Met een duidelijke directie loodst hij het orkest door de moeilijke partituur. De houtblazers overtuigen nog het meest, en de gelaagdheid van het orkest, waarin elk instrument naar waarde wordt geschat, komt mooi tot uiting in het scherzo.
Met Noa Wildschut en het Konzerthausorchester weet Cofena grote namen te strikken, met oog op de toekomst. Het is leuk dat we dit seizoen al voor de tweede keer, na Alexandre Kantorow in oktober, kunnen kennismaken met aanstormend talent. Bravo!
Reacties
Een reactie posten