Doorgaan naar hoofdcontent

Noa Wildschut speelt Mozarts vioolconcerto 4 - maandag 18 november 2019 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Voor het derde concert van het seizoen 19-20, haalt Cofena weer heel wat kwaliteit in huis. De vierde symfonie van Bruckner wordt uitgevoerd door het Konzerthausorchester Berlin, dat vast verbonden is aan het Konzerthaus aan de Gendarmenmarkt in Berlijn. Dit orkest heeft al heel wat watertjes doorzwommen en kan gerust gerekend worden tot de belangrijkste en meest invloedrijke Europese orkesten. Maar geen plat de résistance zonder een stevig voorgerecht: voor de pauze treedt het orkest aan met Noa Wildschut, de 18 jarige Nederlandse violiste die op een half uur tijd het publiek helemaal inpakt. Haar carrière is gestart toen ze 6 jaar was, en als het zo doorgaat, staat ons nog heel wat moois te wachten!


(c) Noa Wildschut

Noa Wildschut is een naam die we nog veel zullen horen. Deze charmante violiste concerteert in de grootste zalen, en daar mag de Koningin Elisabethzaal uiteraard niet bij ontbreken. Wildschut werd gevraagd voor het vierde vioolconcerto van Mozart. Het is een kolfje naar haar hand. Noa Wildschut slaagt erin muziek te maken, zonder er teveel overbodige franjes aan toe te voegen. Ze speelt een enorm zuiver concerto, weet waar ze mee bezig is, en zorgt ervoor dat de communicatie met dirigent Michael Sanderling vlekkeloos verloopt. Het vioolspel van Noa Wildschut is van die soort dat je nu al weet hoe veel haar carrière nog kan groeien. Als toemaatje speelt ze het andante uit de tweede vioolsonate van Bach. Om van te smullen, zoveel is zeker.

Na de pauze treedt Sanderling wat meer op de voorgrond met het orkest voor de vierde symfonie van Bruckner. Deze symfonie wordt ook wel de “Romantische” genoemd. We krijgen een prachtige uitvoering te horen, die naar het einde toe gedetailleerder en met almaar meer focus gespeeld wordt. Het derde en het vierde deel van deze uitvoering overtuigen me van de topkwaliteit van dit orkest. Dirigent Sanderling laat uiteraard niets aan het toeval over. Met een duidelijke directie loodst hij het orkest door de moeilijke partituur. De houtblazers overtuigen nog het meest, en de gelaagdheid van het orkest, waarin elk instrument naar waarde wordt geschat, komt mooi tot uiting in het scherzo.


Met Noa Wildschut en het Konzerthausorchester weet Cofena grote namen te strikken, met oog op de toekomst. Het is leuk dat we dit seizoen al voor de tweede keer, na Alexandre Kantorow in oktober, kunnen kennismaken met aanstormend talent. Bravo!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...