Doorgaan naar hoofdcontent

Noa Wildschut speelt Mozarts vioolconcerto 4 - maandag 18 november 2019 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Voor het derde concert van het seizoen 19-20, haalt Cofena weer heel wat kwaliteit in huis. De vierde symfonie van Bruckner wordt uitgevoerd door het Konzerthausorchester Berlin, dat vast verbonden is aan het Konzerthaus aan de Gendarmenmarkt in Berlijn. Dit orkest heeft al heel wat watertjes doorzwommen en kan gerust gerekend worden tot de belangrijkste en meest invloedrijke Europese orkesten. Maar geen plat de résistance zonder een stevig voorgerecht: voor de pauze treedt het orkest aan met Noa Wildschut, de 18 jarige Nederlandse violiste die op een half uur tijd het publiek helemaal inpakt. Haar carrière is gestart toen ze 6 jaar was, en als het zo doorgaat, staat ons nog heel wat moois te wachten!


(c) Noa Wildschut

Noa Wildschut is een naam die we nog veel zullen horen. Deze charmante violiste concerteert in de grootste zalen, en daar mag de Koningin Elisabethzaal uiteraard niet bij ontbreken. Wildschut werd gevraagd voor het vierde vioolconcerto van Mozart. Het is een kolfje naar haar hand. Noa Wildschut slaagt erin muziek te maken, zonder er teveel overbodige franjes aan toe te voegen. Ze speelt een enorm zuiver concerto, weet waar ze mee bezig is, en zorgt ervoor dat de communicatie met dirigent Michael Sanderling vlekkeloos verloopt. Het vioolspel van Noa Wildschut is van die soort dat je nu al weet hoe veel haar carrière nog kan groeien. Als toemaatje speelt ze het andante uit de tweede vioolsonate van Bach. Om van te smullen, zoveel is zeker.

Na de pauze treedt Sanderling wat meer op de voorgrond met het orkest voor de vierde symfonie van Bruckner. Deze symfonie wordt ook wel de “Romantische” genoemd. We krijgen een prachtige uitvoering te horen, die naar het einde toe gedetailleerder en met almaar meer focus gespeeld wordt. Het derde en het vierde deel van deze uitvoering overtuigen me van de topkwaliteit van dit orkest. Dirigent Sanderling laat uiteraard niets aan het toeval over. Met een duidelijke directie loodst hij het orkest door de moeilijke partituur. De houtblazers overtuigen nog het meest, en de gelaagdheid van het orkest, waarin elk instrument naar waarde wordt geschat, komt mooi tot uiting in het scherzo.


Met Noa Wildschut en het Konzerthausorchester weet Cofena grote namen te strikken, met oog op de toekomst. Het is leuk dat we dit seizoen al voor de tweede keer, na Alexandre Kantorow in oktober, kunnen kennismaken met aanstormend talent. Bravo!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...