Doorgaan naar hoofdcontent

Hoogtepunten (tot nu toe) uit de halve finales van de Koningin Elisabethwedstrijd - 12-14 mei 2025 - Flagey (Brussel)

De halve finales van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn in volle gang, en het is tijd voor een tussenstand. Ik heb al prachtige uitvoeringen gehoord, van de meest uiteenlopende werken, en ook het plichtwerk van Ana Sokolović gaat niet onopgemerkt voorbij. Elke halve finalist geeft er zijn eigen touch aan, en dat is erg prettig om horen. Ik ben heel benieuwd hoe de jury dit beoordeelt! In deze post vermeld ik enkele hoogtepunten uit de afgelopen dagen, en er gaan er zeker nog volgen!

(c) Mirabelle Kajenjeri


Mirabelle Kajenjeri is de eerste artieste die ik wil vermelden. Zij viel me allereerst op door haar uitvoering van het plichtwerk. Ze ging zeer energiek te werk, met net iets meer punch dan sommige andere kandidaten, en bracht de moeilijke partituur die haar werd voorgeschoteld op heel persoonlijke wijze. Haar uitvoering wist me te raken, en het plichtwerk — met zijn obligate ‘percussiemomentjes’ — blijft bij. 

Na het plichtwerk speelde Mirabelle Kajenjeri een gesmaakte versie van de Rapsodie in b, op. 79/1 van Brahms. Ook hier verrast de pianiste met een energieke, feilloze en karaktervolle interpretatie. De intensiteit die zij in haar pianospel legt, tilt deze uitvoering naar een hoger niveau dan de talrijke opnames van dit werk, die vaak vlakker en minder boeiend zijn.Ook met haar uitvoering van de Sonate nr. 23 in f, op. 57  gaat Kajenjeri “all the way”. Ze brengt een interessante, diepgaande en toch nooit overdreven interpretatie van deze sonate, en laat daarmee zien waarom zij deze halve finale heeft bereikt. 

Net als Valère Burnon, Arthur Hinnewinkel en Nikola Meeuwsen is Mirabelle Kajenjeri verbonden aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. De Kapel heeft dus maar liefst vier halve finalisten in deze wedstrijd. Wat een feest!

Een andere halve finaliste die mij opviel, is Shiori Kuwahara.
Zij bracht een voor mij indrukwekkende versie van Après une lecture du Dante (Années de Pèlerinage, 2de jaar, Italië) van Liszt. Ze zorgt voor een adembenemende opbouw van dit complexe werk en vat de essentie ervan samen in een energieke uitvoering, zonder te vervallen in overdreven pathetiek. 
Wat ik bijzonder waardeer aan Kuwahara is dat ze risico’s durft nemen en daarmee uitkomt bij een spannende interpretatie. Hetzelfde geldt voor haar innemende uitvoering van La Valse van Ravel. De opbouw van dit werk is bijzonder delicaat, en als die niet goed gebeurt, merkt het publiek dat meteen. Niets daarvan bij Kuwahara: zij werkt het stuk tot in de puntjes uit en laat zich daarbij niet beperken door te strakke conventies. Heerlijk om naar te luisteren.

Ook Yumeka Nakagawa valt op in deze halve finales.
Ik vond haar uitvoering van de Sonate nr. 3 in a, op. 28 heel interessant. Ze speelt met veel muzikale fijngevoeligheid en doseert de brute kracht die soms in deze sonate vervat zit bijzonder goed. De articulatie van haar spel blijft van uitzonderlijk hoge kwaliteit.

Dan is er ook Nikola Meeuwsen, wiens uitvoering van het Concerto nr. 9 van Mozart absoluut vermeld moet worden. Meeuwsen stort zich als een leeuw op deze partituur, en van bij het begin is duidelijk dat we hier te maken krijgen met een frisse, originele kijk op Mozarts muziek. Geen saaie momenten met Nikola Meeuwsen aan de piano: zijn spel heeft diepgang en wordt gedragen door muzikaal en doorleefd enthousiasme. Hij is niet bang om de partituur naar zijn hand te zetten, zonder daarbij de projectie en articulatie uit het oog te verliezen. Zijn trillers zijn volledig “on point” en klinken bijzonder helder in de zaal. De cadenzen zijn een waar genot om naar te luisteren. Net als in de eerste ronde valt Meeuwsen op door zijn poëtische uitvoeringspraktijk. Zijn durf om zich zo over te geven aan de muziek doet ons even vergeten dat we ons in een wedstrijdcontext bevinden. Alleen dat al verdient extra punten van de jury!

Arthur Hinnewinkel speelt een voor mij minder bekend Mozartconcerto: nr. 17. Dit werk, dat soms nauwelijks als Mozart klinkt, is bijzonder intimistisch van aard. Hinnewinkel is heer en meester over de partituur en brengt, net als Meeuwsen, een uitvoering die het publiek doet vergeten dat het zich in een wedstrijd bevindt. Een poëtische en fijngevoelige interpretatie — net als in de eerste ronde. We raken eraan gewend! Een cadens gespeeld door Arthur Hinnewinkel is gewoonweg een feest.

Al mijn bewondering gaat uit naar het topniveau dat tijdens deze wedstrijd wordt gepresteerd! Ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...