Doorgaan naar hoofdcontent

De finaleweek van de Koningin Elisabethwedstrijd komt eraan!

Na de prachtige halve finales in Flagey verhuist de Koningin Elisabethwedstrijd naar Bozar. Wat daar staat te gebeuren, lees je hier!

(c) Koningin Elisabethwedstrijd - de twaalf finalisten

Nu de halve finales in Flagey afgelopen zijn, weten we wie de twaalf finalisten zijn van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd. Deze finalisten werden door de jury gekozen uit 22 halve finalisten. Normaal zijn het er 24, maar twee ervan moesten jammer genoeg verstek geven om medische redenen.

De finalisten van de Wedstrijd komen vanaf volgende week maandag, 26 mei, per twee aan de beurt, zes avonden lang, met de proclamatie op het einde van de laatste avond, zaterdag 31 mei. Exact een week voor hun optreden worden ze afgezonderd van de buitenwereld in de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Ze moeten hun telefoon afgeven, mogen geen internet gebruiken, en moeten volledig zelfstandig werken aan het opgelegd werk dat dit jaar gecomponeerd werd door Kris Defoort. Ook bereiden ze een concerto naar keuze voor dat ze zullen opvoeren met het Brussels Philharmonic onder leiding van Kazushi Ono. 

De twaalf finalisten van dit jaar (in alfabetische volgorde) zijn:

  • Rachel Breen
  • Valère Burnon
  • Arthur Hinnewinkel
  • Wataru Hisasue
  • Mirabelle Kajenjeri
  • Masaya Kamei
  • Shiori Kuwahara
  • Nikola Meeuwsen
  • Nathalia Milstein
  • Jiaxin Min
  • Sergey Tanin
  • Yuki Yoshimi
Enkele weetjes over de finalisten en de finale:

-Het is 18 jaar geleden dat er nog eens een Belg de finale haalde voor piano in de Koningin Elisabethwedstrijd. Valère Burnon heeft zich alvast voorgenomen om ons land met verve te verdedigen!

-Maar liefst 4 van de twaalf finalisten studeren aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth! Het gaat om Mirabelle Kajenjeri, Valère Burnon, Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel!

-Nikola Meeuwsen en Masaya Kamei zijn de twee jongste kandidaten. Ze zijn 23 jaar. Wataru Hisasue is de oudste deelnemer. Hij is 30 jaar. 

-Arthur Hinnewinkel is de eerste deelnemers sinds 1975 die het pianoconcerto van Schumann zal spelen op de Wedstrijd. Daar kijk ik enorm naar uit want het is een prachtig werk (en een prachtig pianist)!

-We zullen tijdens de finaleweek geen Tsjaïkovski horen en ook geen Brahms 1. Nochtans zijn dit twee van de meest gespeelde concerti!

-De concerten van de finaleweek waren al weken op voorhand uitverkocht. De piano-editie van de Elisabethwedstrijd is qua publiek de populairste, maar dit jaar ging de ticketverkoop wel erg hard! Het loont wel de moeite om je op de wachtlijst te plaatsen. Er komen altijd op het laatste moment nog tickets vrij!

-Voor de finale zal er op een andere piano gespeeld worden dan deze die gebruikt werd tijdens de eerste ronde en de halve finales. Deze piano wordt volledig afgesteld op de grootte van de zaal, en de nieuwe context waarin de pianisten zullen moeten optreden.

Het publiek heeft een weekje rust, maar de finalisten bereiden zich volop voor om ons weer kippenvel te doen krijgen vanaf volgende week maandag. Alles is live (en achteraf on demand) te volgen op de website van de Koningin Elisabethwedstrijd, en op Canvas!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...