Wegens de coronacrisis en het feit dat Jan Lisiecki daarna niet meer in de directe buurt heeft opgetreden was het erg lang geleden dat ik hem nog eens aan het werk gehoord had. Bij het verschijnen van zijn nieuwe opname vol préludes van verschillende componisten, hoort een wereldreis voor de sterpianist waarin hij zijn nieuwe opname voorstelt aan het publiek in een recital. Redenen genoeg dus om af te zakken naar Bozar voor een prachtig concert.
(c) Ksawery Zamoyski |
Jan Lisiecki heeft een interessant programma samengesteld met alleen maar préludes. Wie prélude zegt, zegt natuurlijk Chopin. De 24 préludes op. 28 vormen dan ook een belangrijk onderdeel van het recital, maar Lisiecki verrast ook met enkele minder bekende "préludecomponisten".
Jan Lisiecki speelt twee préludes van Chopin als intro van zijn recital, en die zijn meteen een binnenkomer. Hij geeft het publiek geen kans om lawaai te maken, of een applaus te geven, want hij schakelt na elk stuk naadloos over naar het volgende werk. Soms zorgt die overgang voor een prachtig effect, bijvoorbeeld bij het aan elkaar breien van de vierde prélude (op. 1) van Górecki en de Prélude n° 2 BWV 847 van Bach.
We horen eveneens préludes van Rachmaninov, Messiaen en Szymanowski. Lisiecki kiest niet voor de makkelijkste weg. Veel van de werken die hij speelt vergen niet alleen vingervlugheid maar ook een feilloze articulatie. Lisiecki was in staat om het volle potentieel van de piano in te zetten, zodat hij voor een foutloze projectie garant stond.
In feite maken we met dit recital een tijdreis door het land van de préludes, van bij Bach tot aan Górecki. Het is een boeiende reis omdat je in het recital ontdekt dat niet alleen Chopin in staat was tot het schrijven van prachtige préludes. Ik heb heel wat nieuwe werken ontdekt, dus de nieuwe opname van Jan Lisiecki wordt hier alvast grijs gedraaid!
Reacties
Een reactie posten