Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel - donderdag 1 mei 2025 - Miry Concertzaal Gent

In aanloop naar de Koningin Elisabethwedstrijd die aanstaande maandag begint in Brussel, hebben Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel, die studeren aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, en beiden voor de eerste ronde van de Wedstrijd zijn geselecteerd, een recital georganiseerd in de Miry Concertzaal in Gent. De twee pianisten spelen voor de laatste keer een recital voordat de wedstrijd begint en spelen allebei het programma dat ze voor de eerste ronde hebben voorbereid.


(c) yvesgoesclassic

Dat het spannende tijden zijn voor Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel is nog zacht uitgedrukt. Voor elke pianist is een deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd een droom, en als die droom dan uitkomt, wordt het harde werk van de afgelopen jaren hopelijk beloond met een mooie prijs! Meeuwsen en Hinnewinkel presenteren voor hun eerste ronde een ambitieus programma en voeren het in de Miry-concertzaal nog eens op voor een publiek. Op die manier krijgen ze hun programma meer en meer in de vingers, waarbij het aanwezige publiek voor een gezonde dosis stress zorgt.

Nikola Meeuwsen vangt aan met het Allegro uit de 6de pianosonate van Beethoven (op. 10 n°2). Hij zorgt voor een piekfijne uitvoering die net zoals de uitvoering van Etude n° 6 op. 25 van Chopin zorgt voor publiek dat de adem inhoudt. Bij Arc-en-ciel van Ligeti horen we eens te meer met wat voor een begenadigde pianist we te maken hebben. Nikola Meeuwsen krijgt het publiek direct op de handen en charmeert het publiek al helemaal bij zijn uitvoering van de Gnomenreigen, de concertétude van Liszt die een feilloze techniek van de staccato vraagt. Voor Nikola Meeuwsen vormt dit geen probleem, hij betovert het publiek met deze "kabouterdans" van Liszt. 

Daarna volgt nog een prachtige uitvoering van een deel uit de Etudes-tableaux (op. 39), van Rachmaninov en een begeesterde versie van de Ballade n°3 van Chopin. Wat een plezier om hem aan het werk te horen!

En dat plezier ervaart het publiek ook bij het prachtige optreden van Arthur Hinnewinkel. Hij opent zijn recital met de prachtige Jeux d'eaux van Ravel. Het is een van de eerste meesterwerken voor piano van Ravel. Leuk weetje: Ravel heeft dit werk opgedragen aan Gabriel Fauré.  Dit prachtig staaltje muzikaal impressionisme doet de luisteraar echt geloven dat het aan het regenen is, niet in het minst omdat Arthur Hinnewinkel zo een verfijnde uitvoering brengt. Daarna volgt de Etude "Fém" van Ligeti. Een intrigerend werk waarbij Arthur Hinnewinkel er perfect in slaagt het publiek te overtuigen, evenals bij zijn prachtige uitvoering van de Etude n°2 op. 33 van Rachmaninov. Daarna komt de verrassende sonate  Hob: XVI:49 van Haydn aan de beurt, waar Hinnewinkel alles uit de kast haalt. Prachtige uitvoering van een delicaat werk! Eindigen doet Hinnewinkel met een feilloze studie van Liszt, La leggierezza en een prachtige Etude van Chopin: op 10 n° 5.

De twee pianisten spelen als toemaatje het prachtige laatste deel uit Ma mère l'Oye van Ravel en sluiten hiermee de periode "voor" de Koningin Elisabethwedstrijd officieel af. Nikola Meeuwsen speelt zijn eerste ronde in de sessie van 6 mei om 20 uur. Arthur Hinnewinkel is te horen in de sessie van donderdag 8 mei om 15 uur. Beide heren zijn er absoluut klaar voor. Dat heeft het publiek met eigen oren vastgesteld!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...