In aanloop naar de Koningin Elisabethwedstrijd die aanstaande maandag begint in Brussel, hebben Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel, die studeren aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, en beiden voor de eerste ronde van de Wedstrijd zijn geselecteerd, een recital georganiseerd in de Miry Concertzaal in Gent. De twee pianisten spelen voor de laatste keer een recital voordat de wedstrijd begint en spelen allebei het programma dat ze voor de eerste ronde hebben voorbereid.
(c) yvesgoesclassic |
Dat het spannende tijden zijn voor Nikola Meeuwsen en Arthur Hinnewinkel is nog zacht uitgedrukt. Voor elke pianist is een deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd een droom, en als die droom dan uitkomt, wordt het harde werk van de afgelopen jaren hopelijk beloond met een mooie prijs! Meeuwsen en Hinnewinkel presenteren voor hun eerste ronde een ambitieus programma en voeren het in de Miry-concertzaal nog eens op voor een publiek. Op die manier krijgen ze hun programma meer en meer in de vingers, waarbij het aanwezige publiek voor een gezonde dosis stress zorgt.
Nikola Meeuwsen vangt aan met het Allegro uit de 6de pianosonate van Beethoven (op. 10 n°2). Hij zorgt voor een piekfijne uitvoering die net zoals de uitvoering van Etude n° 6 op. 25 van Chopin zorgt voor publiek dat de adem inhoudt. Bij Arc-en-ciel van Ligeti horen we eens te meer met wat voor een begenadigde pianist we te maken hebben. Nikola Meeuwsen krijgt het publiek direct op de handen en charmeert het publiek al helemaal bij zijn uitvoering van de Gnomenreigen, de concertétude van Liszt die een feilloze techniek van de staccato vraagt. Voor Nikola Meeuwsen vormt dit geen probleem, hij betovert het publiek met deze "kabouterdans" van Liszt.
Daarna volgt nog een prachtige uitvoering van een deel uit de Etudes-tableaux (op. 39), van Rachmaninov en een begeesterde versie van de Ballade n°3 van Chopin. Wat een plezier om hem aan het werk te horen!
En dat plezier ervaart het publiek ook bij het prachtige optreden van Arthur Hinnewinkel. Hij opent zijn recital met de prachtige Jeux d'eaux van Ravel. Het is een van de eerste meesterwerken voor piano van Ravel. Leuk weetje: Ravel heeft dit werk opgedragen aan Gabriel Fauré. Dit prachtig staaltje muzikaal impressionisme doet de luisteraar echt geloven dat het aan het regenen is, niet in het minst omdat Arthur Hinnewinkel zo een verfijnde uitvoering brengt. Daarna volgt de Etude "Fém" van Ligeti. Een intrigerend werk waarbij Arthur Hinnewinkel er perfect in slaagt het publiek te overtuigen, evenals bij zijn prachtige uitvoering van de Etude n°2 op. 33 van Rachmaninov. Daarna komt de verrassende sonate Hob: XVI:49 van Haydn aan de beurt, waar Hinnewinkel alles uit de kast haalt. Prachtige uitvoering van een delicaat werk! Eindigen doet Hinnewinkel met een feilloze studie van Liszt, La leggierezza en een prachtige Etude van Chopin: op 10 n° 5.
De twee pianisten spelen als toemaatje het prachtige laatste deel uit Ma mère l'Oye van Ravel en sluiten hiermee de periode "voor" de Koningin Elisabethwedstrijd officieel af. Nikola Meeuwsen speelt zijn eerste ronde in de sessie van 6 mei om 20 uur. Arthur Hinnewinkel is te horen in de sessie van donderdag 8 mei om 15 uur. Beide heren zijn er absoluut klaar voor. Dat heeft het publiek met eigen oren vastgesteld!
Reacties
Een reactie posten