Doorgaan naar hoofdcontent

Vierde finaleavond Koningin Elisabethwedstrijd - donderdag 29 mei 2025 - Bozar Brussel

De vierde finaleavond stond in het teken van precisie en emotie. Het hoge niveau van de vorige avond werd moeiteloos voortgezet door Jiaxin Min en Arthur Hinnewinkel. Voor het eerst sinds 1975 werd Schumanns pianoconcerto nog eens uitgevoerd tijdens de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Geen krachtpatserij, maar verfijnde, subtiele muziek, speciaal gecomponeerd voor Clara Schumann in 1841. Arthur Hinnewinkel staat garant voor een prachtige, doorleefde en eerlijke uitvoering.

(c) Bozar


Arthur Hinnewinkel bijt de spits af tijdens de vierde finaleavond. De Franse pianist, die onder meer studeert aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, stapt zelfverzekerd het podium op en brengt het plichtwerk van Kris Defoort met verve. Hij creëert prachtige klankkleuren, zonder overbodige franje – precies wat we van hem mochten verwachten na zijn sterke prestaties in de eerste ronde en halve finale. Het werk lijkt hem op het lijf geschreven; Hinnewinkel is een meester in het schilderen met noten.

Daarna volgt het pianoconcerto van Schumann. Oorspronkelijk schreef Schumann een Fantasie in a mineur voor piano en orkest, opgedragen aan Clara. Later werd dit stuk de eerste beweging van zijn pianoconcerto – een gouden zet, want het werk groeide uit tot een van de meest iconische composities in zijn repertoire. Na zijn indrukwekkende uitvoering van de Fantaisie in C op. 17 in de halve finale, kiest Hinnewinkel nu opnieuw voor Schumann. Dit concerto vraagt geen bruut pianistiek geweld à la Prokofiev, maar subtiliteit, spanningsopbouw en finesse. En precies daarin blinkt Hinnewinkel uit. Hij weet dirigent, orkest en publiek moeiteloos mee te nemen.

Na de pauze is het de beurt aan Jiaxin Min. Deze finaliste, die hoge ogen gooide in de halve finale, maakt meteen indruk met het plichtwerk: haar aanpak getuigt van een bijna chirurgische precisie. Dat geldt ook voor haar vertolking van Prokofievs derde pianoconcerto. Min speelt met een zeldzame controle en streeft hoorbaar naar absolute perfectie. Ze kruipt als het ware in de piano, op zoek naar het juiste detail. Haar interpretatie is meeslepend en beheerst – nooit bombastisch, soms zelfs wat terughoudend, maar altijd boeiend.

Een prachtige vierde finaleavond van bijzonder hoog niveau. De verwachtingen voor het vervolg zijn hooggespannen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...