De vierde finaleavond stond in het teken van precisie en emotie. Het hoge niveau van de vorige avond werd moeiteloos voortgezet door Jiaxin Min en Arthur Hinnewinkel. Voor het eerst sinds 1975 werd Schumanns pianoconcerto nog eens uitgevoerd tijdens de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Geen krachtpatserij, maar verfijnde, subtiele muziek, speciaal gecomponeerd voor Clara Schumann in 1841. Arthur Hinnewinkel staat garant voor een prachtige, doorleefde en eerlijke uitvoering.
(c) Bozar |
Arthur Hinnewinkel bijt de spits af tijdens de vierde finaleavond. De Franse pianist, die onder meer studeert aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, stapt zelfverzekerd het podium op en brengt het plichtwerk van Kris Defoort met verve. Hij creëert prachtige klankkleuren, zonder overbodige franje – precies wat we van hem mochten verwachten na zijn sterke prestaties in de eerste ronde en halve finale. Het werk lijkt hem op het lijf geschreven; Hinnewinkel is een meester in het schilderen met noten.
Daarna volgt het pianoconcerto van Schumann. Oorspronkelijk schreef Schumann een Fantasie in a mineur voor piano en orkest, opgedragen aan Clara. Later werd dit stuk de eerste beweging van zijn pianoconcerto – een gouden zet, want het werk groeide uit tot een van de meest iconische composities in zijn repertoire. Na zijn indrukwekkende uitvoering van de Fantaisie in C op. 17 in de halve finale, kiest Hinnewinkel nu opnieuw voor Schumann. Dit concerto vraagt geen bruut pianistiek geweld à la Prokofiev, maar subtiliteit, spanningsopbouw en finesse. En precies daarin blinkt Hinnewinkel uit. Hij weet dirigent, orkest en publiek moeiteloos mee te nemen.
Na de pauze is het de beurt aan Jiaxin Min. Deze finaliste, die hoge ogen gooide in de halve finale, maakt meteen indruk met het plichtwerk: haar aanpak getuigt van een bijna chirurgische precisie. Dat geldt ook voor haar vertolking van Prokofievs derde pianoconcerto. Min speelt met een zeldzame controle en streeft hoorbaar naar absolute perfectie. Ze kruipt als het ware in de piano, op zoek naar het juiste detail. Haar interpretatie is meeslepend en beheerst – nooit bombastisch, soms zelfs wat terughoudend, maar altijd boeiend.
Een prachtige vierde finaleavond van bijzonder hoog niveau. De verwachtingen voor het vervolg zijn hooggespannen!
Reacties
Een reactie posten