Doorgaan naar hoofdcontent

Hoogtepunten uit de eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd - 5-10 mei 2025 - Flagey

De eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd is afgelopen en ik ben blij te zien dat mijn favoriete pianisten zijn doorgestoten naar de halve finale. Ik heb enkele sessies live kunnen volgen, de rest heb zoveel mogelijk online meegemaakt. Wat ik echter heel jammer vind, is dat de Belg Roeland Vermeulen, die een heel sterke eerste ronde speelde, niet geselecteerd is. Hij speelde een van mijn drie favoriete momenten uit de wedstrijd. Ik sta versteld van het ongelooflijk talent van alle pianisten die hebben meegedaan in de eerste ronde! Het is dus ook niet makkelijk, al dan niet onmogelijk om alle hoogtepunten te benoemen. Ik kies er drie, waarbij ik in de zaal aanwezig was.


(c) Koningin Elisabethwedstrijd - de 24 halve finalisten

Een eerste hoogtepunt uit de wedstrijd was de uitvoering van de Barcarolle in Fis op. 60 van Chopin, door Roeland Vermeulen. Hij heeft alles uit de kast gehaald om deze prachtige partituur tot leven te wekken, op een heel persoonlijke manier. Zonder teveel franje, maar met de juiste energie speelde Vermeulen zich naar het hoogtepunt van de avond. Dit werk, dat een van de meest "moderne" is dat Chopin geschreven heeft, spreekt tot de verbeelding van veel pianisten, en is gebaseerd op het traditionele gezang van de gondoliers in Venetië. Roeland Vermeulen heeft in elk geval gezorgd voor een prachtige evocatie van een van de mooiste composities van Chopin.

Een ander hoogtepunt voor mij was de Jeux d'eaux van Ravel, gespeeld door Arthur Hinnewinkel. Wat een ongelooflijke finesse. Ik sta versteld van de lichtheid die Arthur Hinnewinkel in zijn pianospel naar boven tovert. En die lichtheid heb je natuurlijk nodig voor een werk als Jeux d'eaux. De fijngevoeligheid die nodig is voor een werk als dit is een kolfje naar de hand van Hinnewinkel. Het is een pianist die met recht en reden naar de halve finale wordt doorverwezen!

En dan is er ook Nikola Meeuwsen, hij speelt een adembenemende Gnomenreigen van Liszt. Net zoals bij Hinnewinkel en Vermeulen, hebben we hier te maken met een bijzonder verfijnd pianist, die de Gnomenreigen weet aan te pakken met een feilloze techniek. Sommige delen vragen dat de handen onafhankelijk van elkaar verschillende technieken spelen — bv. staccato in de ene hand, legato in de andere. Dat is bijzonder veeleisend voor de pianist, maar Nikola Meeuwsen weet er wel raad mee! En hoe! Een terechte halve finalist.

Vanaf volgende week vinden de halve finales plaats waarin de pianisten een recital spelen, en op een andere dag een concerto van Mozart. Ik zit nu al op het puntje van mijn stoel!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...