De eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd is afgelopen en ik ben blij te zien dat mijn favoriete pianisten zijn doorgestoten naar de halve finale. Ik heb enkele sessies live kunnen volgen, de rest heb zoveel mogelijk online meegemaakt. Wat ik echter heel jammer vind, is dat de Belg Roeland Vermeulen, die een heel sterke eerste ronde speelde, niet geselecteerd is. Hij speelde een van mijn drie favoriete momenten uit de wedstrijd. Ik sta versteld van het ongelooflijk talent van alle pianisten die hebben meegedaan in de eerste ronde! Het is dus ook niet makkelijk, al dan niet onmogelijk om alle hoogtepunten te benoemen. Ik kies er drie, waarbij ik in de zaal aanwezig was.
(c) Koningin Elisabethwedstrijd - de 24 halve finalisten |
Een eerste hoogtepunt uit de wedstrijd was de uitvoering van de Barcarolle in Fis op. 60 van Chopin, door Roeland Vermeulen. Hij heeft alles uit de kast gehaald om deze prachtige partituur tot leven te wekken, op een heel persoonlijke manier. Zonder teveel franje, maar met de juiste energie speelde Vermeulen zich naar het hoogtepunt van de avond. Dit werk, dat een van de meest "moderne" is dat Chopin geschreven heeft, spreekt tot de verbeelding van veel pianisten, en is gebaseerd op het traditionele gezang van de gondoliers in Venetië. Roeland Vermeulen heeft in elk geval gezorgd voor een prachtige evocatie van een van de mooiste composities van Chopin.
Een ander hoogtepunt voor mij was de Jeux d'eaux van Ravel, gespeeld door Arthur Hinnewinkel. Wat een ongelooflijke finesse. Ik sta versteld van de lichtheid die Arthur Hinnewinkel in zijn pianospel naar boven tovert. En die lichtheid heb je natuurlijk nodig voor een werk als Jeux d'eaux. De fijngevoeligheid die nodig is voor een werk als dit is een kolfje naar de hand van Hinnewinkel. Het is een pianist die met recht en reden naar de halve finale wordt doorverwezen!
En dan is er ook Nikola Meeuwsen, hij speelt een adembenemende Gnomenreigen van Liszt. Net zoals bij Hinnewinkel en Vermeulen, hebben we hier te maken met een bijzonder verfijnd pianist, die de Gnomenreigen weet aan te pakken met een feilloze techniek. Sommige delen vragen dat de handen onafhankelijk van elkaar verschillende technieken spelen — bv. staccato in de ene hand, legato in de andere. Dat is bijzonder veeleisend voor de pianist, maar Nikola Meeuwsen weet er wel raad mee! En hoe! Een terechte halve finalist.
Vanaf volgende week vinden de halve finales plaats waarin de pianisten een recital spelen, en op een andere dag een concerto van Mozart. Ik zit nu al op het puntje van mijn stoel!
Reacties
Een reactie posten