Doorgaan naar hoofdcontent

Akhnaten - zondag 15 februari 2015 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Akhnaten, de opera van Philip Glass waar de laatste tijd zoveel om te doen was in de Vlaamse pers, heeft mij kunnen bekoren. En dat is eerlijk gezegd niet wat ik verwacht had. Ik ben een totale leek op het gebied van Glass' muziek, en ik was aangenaam verrast te horen dat deze compositie helemaal niet atonaal is. Integendeel: hypnotiserende melodieën brengen het publiek in hogere sferen. Letterlijk, en figuurlijk

(c) Annemie Augustijns

Voor Titus Engel, dirigent van dienst, is Akhnaten geen gemakkelijke klus. Dit repetitieve werk vraagt een bijzondere concentratie van solisten, koor en orkest. Engel, voor de gelegenheid gekleed in een prachtig kostuum van Walter Van Beirendonck, die ook tekende voor de kostumering van de hele productie, kwijt zich perfect van zijn taak. 

Het moet gezegd: deze productie is adembenemend, alles zit goed: kleuren, zang, regie. Het verhaal wordt niet verraden, en dat is belangrijk. Men blijft trouw aan de geest van het stuk.

Tim Mead, contratenor, is een indrukwekkende Akhnaten. Hij zingt trouwens in voortreffelijk Nederlands. Andere talen die gezongen worden zijn het Egyptisch, het Akkadisch en het Hebreeuws. Dit maakt van deze voorstelling echt iets heel speciaals. Ook de andere solisten leveren een topprestatie! De rol van Amon werd normaal gezien gezongen door Adam Smith, maar wegens ziekte werd in allerijl een oplossing gezocht. Een pluim voor Stephan Adriaens en Erik Dello, die deze moeilijke last-minute taak op zich hebben genomen, met glans!

Een adembenemende productie om nog vaak aan terug te denken!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...