Het gebeurt niet elke dag dat een wereldbefaamde mezzosopraan als Susan Graham op het podium staat in Antwerpen. Toch wist deFilharmonie haar te strikken voor de uitvoering van La mort de Cléopâtre van Berlioz. Na het débâcle van Vesselina Kasarova in Bozar, enkele weken geleden, die het werk totaal verknalde, had ik gehoopt een perfecte uitvoering van dit prachtige werk te horen.
deFilharmonie opent het concert met de ouverture van Béatrice et Bénédict , eveneens van Berlioz. Een mooie uitvoering van een voor mij onbekend werk!
Daarna is het de beurt aan Susan Graham. Veel publiciteit, onder andere op Klara, had het publiek voorbereid op haar komst, maar wat was dit een tegenvaller van formaat. Graham octaveert bijna het volledige stuk, ze gaat nooit de hoogte in. Het enige indrukwekkende, niet per se in positieve zin, is haar Cléopatrakleed. Ijdelheid is haar niet onbekend. Maar daarmee overtuigt ze mij echt niet.
Het is jammer dat een sopraan van dit formaat, die noodgedwongen mét partituur staat te zingen, zo weinig moeite doet om haar optreden te verzorgen. Ik durf het zelfs een schandaal te noemen.
Wie niets te verwijten valt, is deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart. Zij brengen na de pauze nog een mooie Symphonie fantastique van Berlioz ten gehore. Dat doet goed!
![]() |
(c) Benjamin Ealovega |
deFilharmonie opent het concert met de ouverture van Béatrice et Bénédict , eveneens van Berlioz. Een mooie uitvoering van een voor mij onbekend werk!
Daarna is het de beurt aan Susan Graham. Veel publiciteit, onder andere op Klara, had het publiek voorbereid op haar komst, maar wat was dit een tegenvaller van formaat. Graham octaveert bijna het volledige stuk, ze gaat nooit de hoogte in. Het enige indrukwekkende, niet per se in positieve zin, is haar Cléopatrakleed. Ijdelheid is haar niet onbekend. Maar daarmee overtuigt ze mij echt niet.
Het is jammer dat een sopraan van dit formaat, die noodgedwongen mét partituur staat te zingen, zo weinig moeite doet om haar optreden te verzorgen. Ik durf het zelfs een schandaal te noemen.
Wie niets te verwijten valt, is deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart. Zij brengen na de pauze nog een mooie Symphonie fantastique van Berlioz ten gehore. Dat doet goed!
Reacties
Een reactie posten