Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie en Susan Graham - vrijdag 13 februari 2015 - DeSingel

Het gebeurt niet elke dag dat een wereldbefaamde mezzosopraan als Susan Graham op het podium staat in Antwerpen. Toch wist deFilharmonie haar te strikken voor de uitvoering van La mort de Cléopâtre van Berlioz. Na het débâcle van Vesselina Kasarova in Bozar, enkele weken geleden, die het werk totaal verknalde, had ik gehoopt een perfecte uitvoering van dit prachtige werk te horen.

(c) Benjamin Ealovega

deFilharmonie opent het concert met de ouverture van Béatrice et Bénédict , eveneens van Berlioz. Een mooie uitvoering van een voor mij onbekend werk!

Daarna is het de beurt aan Susan Graham. Veel publiciteit, onder andere op Klara, had het publiek voorbereid op haar komst, maar wat was dit een tegenvaller van formaat. Graham octaveert bijna het volledige stuk, ze gaat nooit de hoogte in. Het enige indrukwekkende, niet per se in positieve zin, is haar Cléopatrakleed. Ijdelheid is haar niet onbekend. Maar daarmee overtuigt ze mij echt niet.

Het is jammer dat een sopraan van dit formaat, die noodgedwongen mét partituur staat te zingen, zo weinig moeite doet om haar optreden te verzorgen. Ik durf het zelfs een schandaal te noemen.

Wie niets te verwijten valt, is deFilharmonie onder leiding van Edo de Waart. Zij brengen na de pauze nog een mooie Symphonie fantastique van Berlioz ten gehore. Dat doet goed!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...