Doorgaan naar hoofdcontent

Vanbinnen Bang Vanbuiten met Dimitri Leue en Iris Luypaers - donderdag 5 februari 2015 - CC Merksem

Met "Vanbinnen Bang Vanbuiten" bouwt Dimitri Leue verder aan zijn trilogie rond de mysteries van de psyche. Na het "Lortcher-syndroom" en "De diepte van het Dal", stukken die gingen over dementie en depressie, gaat Leue verder met het thema van de smetvrees. Een regisseur wil een welbepaalde operazangeres in zijn productie om de rol van Aïda te verzekeren.... Dat is het begin van een meeslepende vertelling.


(c) www.cobra.be


Het moet gezegd: de thema's waarrond Dimitri Leue werkt in zijn vertellingen zijn op zijn minst vrolijk of gemakkelijk te noemen. Maar daar hoort bij dat hij erin slaagt een zeker taboe te doorbreken, en een zeker gemak te geven aan deze thema's, waardoor ze misschien iets meer bespreekbaar worden. Het is dan ook niet voor niets dat Leue voor deze voorstellingen de steun krijgt van "Te Gek!?"

In het geval van "Vanbinnen Bang Vanbuiten" gaat het over smetvrees. De tekst, van de hand van Leue zelf, is poëtisch, maar altijd to the point: zweverig kan je het niet noemen, het is eerder "raak". Aan een razend tempo, gedurende bijna twee uur, geeft Leue zijn gedachtengang weer. Hij is de regisseur, maar hij vertolkt ook de gedachten van de operazangeres. Die sopraan, vertolkt door Iris Luypaers, geen onbekende in het klassieke muziekmilieu in Vlaanderen en daarbuiten (onlangs was ze nog te horen in een productie van de Dreigroschenoper in Rijsel), vertoeft samen met haar twee muzikanten in een hermetisch afgesloten en smetteloze kubus in het midden van het podium. Door middel van de belichting kunnen we soms in de kubus kijken en zien en horen we de sopraan haar rol oefenen. We horen verscheidene aria's, die trouwens verrukkelijk worden vertolkt. Iris Luypaers heeft het in zich, dat wisten we al, maar het wordt nu nog eens benadrukt! Muzikanten Antoon Offeciers aan de piano, die tevens instaat voor de compositie van de muziek in de voorstelling, en Tim Vandenbergh (contrabas) zijn de perfecte aanvulling! Ze doen dit prima!

De enige momenten waarop de twee personages met mekaar in contact komen, is in enkele zeer mooie filmbeelden, gemaakt door Anke Blondé. We zien de gevolgen van de smetvrees, en de makers gaan op die manier de confrontatie aan met het publiek. Veel mensen zullen bepaalde aspecten namelijk herkennen, of zichzelf kunnen identificeren met één van de twee personages. Heel raak allemaal, en bij momenten echt ontroerend.

Deze voorstelling toert rond in Vlaanderen de komende maanden. Een must-see voor iedereen die van kwaliteits(muziek)theater houdt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...