Doorgaan naar hoofdcontent

Martha Argerich speelt Shostakovich - vrijdag 27 februari 2015 - Bozar

Een levende legende als Martha Argerich aan het werk zien, het was iets waar ik heel lang naar heb uitgekeken. Het is gek, maar in al die jaren dat ik concerten bezoek heb ik haar niet één keer live gezien. Het was dus dringend tijd om daar verandering in te brengen. En wat een feest! Argerich staat met haar 73 lentes als de koningin van de piano op het podium. Het is een hele eer om haar aan het werk te zien!



(c) Martha Argerich 
Het hele concert was eigenlijk opgebouwd rond de verjaardag van violist Gidon Kremer. Hij zou zijn verjaardag vieren in Bozar samen met zijn "Kremerata Baltica". Door enkele geschillen met de organisatie van Bozar heeft hij zijn kat gestuurd. Het programma wordt dan ook wat aangepast. 


De Kremerata speelt als opener een ingekorte (?) versie van de Ouverture van "Die Entführung aus dem Serail" van Mozart. Daarna komt de eerste kamersymfonie van Weinberg aan bod, goed gecomponeerde muziek, in de stijl van Shostakovich, maar niet "Shostakovich genoeg".

Na de pauze kan Argerich haar paradepaardje bovenhalen. Concerto 1 voor piano, trompet en strijkers, van Shostakovich. Wat een adembenemend pianospel. Trompettist Sergei Nakariakov haalt trompetspel boven van wereldkwaliteit.  Argerich projecteert haar noten als geen ander de zaal in. Haar verfijnde articulatie slaat iedereen met verstomming. En als ze besluit om het Allegro con brio, het laatste deel van het concerto een tweede keer te spelen, is Bozar te klein. Wat een feest!

Na deze muzikale explosie komt Robert Schumann aan de beurt. Argerich en Nakariakov presenteren een arrangement voor piano en trompet van de Fantasiestücke van Schumann. Prachtige muziek gebracht op meesterlijke wijze.


Na dit alles eindigt het concert met bas Alexei Mochalov met de Antiformalistische Rayok, een satirisch-komische opera voor bas en kamerorkest (arr. Andrei Pushkarev). Dit arrangement gebaseerd op een compositie van Shostakovich is een waardige afsluiter van een heel boeiend concert. We want more!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...