Doorgaan naar hoofdcontent

Alcina - zondag 1 februari 2015 - De Munt/La Monnaie

Als één van zijn laatste opera's, heeft Händel Alcina  op papier gezet. Deze opera ging in première in London in 1735. Honderden jaren later zou Pierre Audi deze opera, alsook Tamerlano in scène zetten voor het Drottningholms Slottsteater in Stockholm, een van de weinige baroktheaters in de wereld waar de oude mecaniek van het theater bewaard is gebleven én gebruikt wordt. En weer enkele jaren later zouden deze producties hernomen worden in De Munt. Ik was getuige van Alcina.

(c) operaballet.nl


Pierre Audi kiest er dus voor om Alcina te regisseren met de middelen van een baroktheater. We komen terecht in een wereld van wat men soms "bordkartonnen" decors noemt. De belichting van Matthew Richardson en de kostuums en decors van Patrick Kinmoth zorgen voor een magische sfeer doorheen het stuk. De kostuums die niet bij één bepaald tijdvak thuishoren zijn van een uitmuntende afwerking, alsook de pruiken en de maquillage. We kunnen ons beter inleven in hoe een opera er in de tijd van Händel zou uitgezien hebben. En dat is erg fijn, en ook vrij nieuw voor mij.

Alcina, het verhaal van een koningin wiens toverwoud is opgebouwd uit bomen en dieren die vroeger haar aanbidders waren (Alcina heeft ze namelijk omgetoverd), is een complex verhaal van intriges en verkleedpartijen, zoals dat bij meer barokopera's het geval is. Pierre Audi kiest voor een bijzonder gedetailleerde personenregie, en dat doet wel eens deugd! Sommige operaregisseurs vergeten dat er ook nog geacteerd moet worden. Audi niet, hij toont ons dat één stoel genoeg is als rekwisiet om een vier uur durende voorstelling boeiend te houden. Elke beweging, elke handeling is perfect bestudeerd, en minutieus belicht. Dit is theater van topniveau.

Dirigent van dienst is Christophe Rousset, specialist in het genre, met zijn ensemble "Les Talens lyriques". Zij worden bijgestaan door studenten van Choeur de Chambre de l'IMEP, die zich trouwens op een fantastische wijze kwijten van hun taak! Dit jonge publiek op het podium maakt me goed gezind. Ik vind het echt belangrijk jonge mensen te zien op het klassieke podium, maar dat was al langer geweten. Toekomst verzekeren in moeilijke tijden, dat is de boodschap. 

Muzikaal gezien is dit een productie van topniveau. Christophe Rousset dirigeert vanachter zijn klavecimbel (indrukwekkend!), Sandrine Piau, die de titelrol verzekert is specialiste in het genre, en laat een diepe indruk na. De andere solisten zijn minstens van een even hoog niveau. Om van te smullen!

Deze productie, die hernomen zal worden in Amsterdam, is beklijvend, en visueel supersterk. Het is betreurenswaardig dat vanaf volgend jaar in De Munt geen barokopera's meer zullen opgevoerd worden.

Een aanrader voor iedereen die kennis wil maken met échte barokopera op topniveau!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...