Doorgaan naar hoofdcontent

Arthur Jussen speelt Grieg - zaterdag 21 februari - De Doelen Rotterdam

Omdat Edvard Grieg zo weg was van Clara Schumanns uitvoering van Robert Schumanns Pianoconcerto in a, kreeg hij zelf de inspiratie om een pianoconcert te componeren. Dit concerto, met heel wat invloeden uit de Noorse volksmuziek behoort tot het repertoire van heel wat grote pianisten, en ook Arthur Jussen kan het ondertussen aan zijn palmares toevoegen. Samen met het Residentie Orkest en de piepjonge dirigent Antonio Méndez, speelt hij het pianoconcerto in a, gecomponeerd in 1868. En het moet gezegd: het was een uitvoering van exquise kwaliteit.

(c) Peter van der Heyden

De opener van het concert is de Tragische Ouverture in d van Brahms. Pathetiek ten top gedreven. Deze tragische opener bewijst dat Antonio Méndez de touwtjes zeer strak in handen heeft en dat we hier te maken hebben met een uitermate getalenteerd dirigent. De ouverture maakt het publiek klaar voor de core business van de avond: het pianoconcerto van Grieg.

Arthur Jussen is niet aan zijn proefstuk toe wat Grieg betreft. Hij speelde dit concerto o.a. in het Concertgebouw Amsterdam vorige zomer. De bombastische openingsmaten zijn een kolfje naar de hand van deze jonge solist, en vanaf het begin wordt het publiek meegevoerd in een zeer lyrische uitvoering van één van de bekendste pianoconcerto's uit de pianogeschiedenis.  De drie delen van het concerto krijgen het karakter dat ze verdienen, en de kracht van Arthur Jussen, gecombineerd met fluwelen passages en uiterst precieze interventies maakt dat deze uitvoering van het Griegconcerto nog lang in mijn geheugen gegrift zal staan. Het moet gezegd: kwaliteit is het codewoord, als Arthur Jussen aan de piano zit. Het uitgelaten publiek wordt na het concerto nog getrakteerd op een minutieus gespeelde Prélude van Rachmaninov. Ideaal om als solist je publiek uit te wuiven! 

Na de pauze drijft Méndez zijn orkest tot het uiterste in de vierde symfonie van Tsjaikovski. Daar valt vooral de pizzicatopassage op, die veel orkesten maar al te graag verknoeien. Niets van dat in deze perfecte uitvoering.

Een topconcert om nog lang van na te genieten!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...